Google onverslaanbaar?

‘Google is watching you’
De tijd dat Google enkel een zoekmachine was, ligt al lang achter ons. Sterker, als we het Franse adviesbureau Faber Novel mogen geloven, aast Google op ‘wereldheerschappij’! Ze hebben een punt… GoogleGoogle is rechtstreeks of onrechtstreeks al sterk aanwezig in ons dagelijks leven. Het bedrijf is wereldwijd actief in ontelbare deelsectoren. Een handig overzichtje van hun winkel vind je op hun eigen Over ons-pagina.

Een monopolist dus?
Niet volgens de pure betekenis van het woord. Een monopolie zou immers betekenen dat er geen alternatieven zijn. Ondermeer op het vlak van zoekmachines zijn er alvast enkele anderen zoals Yahoo, Windows Live Search, AltaVista, Lycos, Delicious, Ilse,… Maar hebben ze evenveel succes? Helaas niet, wat Bic voor pennen en Kodak voor fototoestellen werd, bekwam de naam Google met het woord zoekmachine: associatie! Maar nogmaals, anno 2008 is ‘zoeken’ slechts een deeltje van de Google-wereld.

‘Wie zoekt, die weet waar’
Eigenlijk mogen we al lang niet meer de algemene term ‘zoekmachine’ gebruiken. Afhankelijk van wat of waar je zoekt, zijn er ook telkens specifieke ‘zoekmachines’. Zoek je bijvoorbeeld wetenschappelijk? Of zoek je naar nieuws, of in of naar blogs, videofragmenten, afbeeldingen,…? Er zijn sowieso een of meerdere zoekmotoren! Hier een overzicht geven per categorie zou ons te ver leiden. Wikipedia geeft u dat vast en zeker. Maar het bekendste voorbeeld van een specifieke zoekmachine onthouden we u niet: Technorati, dé zoekmachine voor het haarfijn uitpluizen en diep doorgronden van blogs overal ter wereld.

Google onverslaanbaar?
Een dikke maand geleden herinnerde de Nederlandse website Hyped ons aan het feit dat het Nederlandse Hyves in 2007 Google een eerste maal wist te kloppen qua aantal paginabezoeken, althans wat de Hollandse cijfers van beiden betrof. Ook begin januari 2008 liep het gesmeerd voor diezelfde Hyves, ten opzichte van Google Nederland. Knap, want hoe populair Hyves bij onze noorderburen ook is, Google blijft een internationale mastodont met een miljoenenbudget qua publiciteit en met een zeer uitgebreid dienstennetwerk.

David tegen Goliath? Het kan nog steeds, zolang je maar jezelf duidelijk plaatst en specialiseert (Hyves start vanuit de gebruikersprofielen en zoekt enkel binnen wat alle leden tonen (video), schrijven (blogs,..) en zeggen (audio)), en consequent volhoud!

Want oprechtheid en eigenheid winnen, zeker als het interactief kan!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Plaats een reactie