Ambras in de ‘social media’ klas: Facebook versus Power.com

Ambras in de klas…
Het zit er bovenarms op tussen ‘social media’ websites Facebook en Power. FacebookMoet ik Facebook nog aan u voorstellen? Ik denk het niet. En wat is Power.com dan? Power.com brengt al uw ‘social media’ website profielen bij elkaar onder een dak. Nog maar ‘net’ gestart biedt het nog niet zoveel verschillende ‘social media’ sites aan, maar het idee is alvast nobel: zit u op uw Power.com-profiel, dan heeft u meteen een overzicht over al uw andere profielen. Anders gezegd: u hoeft niet meer van de ene site naar de andere te surfen om contact te houden met al uw ‘vriendjes’. Voor alle duidelijkheid, Power is hiermee niet de enigste. In Amerika kennen ze ook al Flock, een heuse internetbrowser (webbladeraar, een computerprogramma om webpagina’s te bekijken, de bekendsten zijn Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome,…) die volledig afgestemd is op het gebruik van verschillende ‘social media’ websites en uw bijhorende profielen.

Op haar weblog meldt Facebook nu dat ze een klacht neerleggen tegen Power.com Power.comomwille van meerdere schendingen van auteurs- en gebruiksrechten. Zo zou laatstgenoemde onrechtmatig (zonder toestemming van Facebook en/of haar gebruikers) toegangsgegevens en ander Facebook-materiaal gebruiken. “We verwittigden hen begin december, waarop Power ons verzekerde dat ze hun huidige link met Facebook-gegevens zou omzetten naar het door ons zelf ontwikkelde Facebook Connect (een systeem waarbij de surfer op andere social media websites kan inloggen met zijn/haar Facebook inloggegevens, de gebruiker hoeft dus niet telkens een nieuwe, aparte login op elke andere site aan te maken om er te kunnen inloggen), maar bij het verstrijken van de deadline is er nog steeds niets veranderd. Daarom dienen we nu een officiële klacht in.” aldus het Facebook persbericht.

Kunnen ‘social media’ geld verdienen?
Alsof u van hun ruzie wakker ligt? Neen, ik weet het. Maar dit voorval typeert wel een belangrijke evolutie in het ‘social media’ landschap: de strijd om de gebruiker en dus het gevecht om de eerste plaats! Talrijke ‘social media’ websites werden zeer snel razend populair bij het grote publiek, maar weten nog steeds niet hoe ze die populariteit in dollars kunnen omzetten. Men is virtueel heel wat waard, maar krijgt er voorlopig amper een stuiver uit. Pijnlijk… Dus wordt 2009, volgens ons, het jaar van de natuurlijke selectie: enkel de sterksten halen 31 december zonder kleerscheuren. De luchtbellen worden doorprikt en zij die hun bedrijfsmodel/idee weten om te zetten in geld, blijven over.

Waarom is dit belangrijk voor de K.M.O.?
In eerdere blogberichten argumenteerden we uitvoerig waarom ‘social media’ aan belang winnen: de macht van de consument, zij/hij is aan zet, nu meer dan ooit! Dankzij het internet is er een nieuwe versie van de aloude mond-tot-mondreclame ontstaan. U, als firma, als adverteerder, schreeuwt niet langer van de daken dat u de allerbeste bent, nee hoor… Sinds kort zoekt en oordeelt de consument zelf wie zij/hij überhaupt toelaat tot haar/hem te spreken. U wordt gezocht of bezocht, u wordt gecontroleerd, u wordt beoordeeld. Wij hameren er al heel lang op: ‘social media’ zijn bij uitstek hét middel om op zeer budgetvriendelijke wijze interactief te communiceren. (zie ook ons blogbericht Zijn social media interessant voor K.M.O.’s?) De huidige crisis versnelt hun ingebruikname bij de K.M.O.’s. Dus is elk belangrijk nieuwsfeit binnen die ‘social media’ voortaan ook voor u van belang. De komende maanden komen we er nog vaker uitgebreid op terug, hier op deze bedrijfsblog. Er is immers heel wat te vertellen, zowel de positieve als de minder positieve aspecten van deze communicatiemiddelen.

Bent u (nog) niet op het internet aanwezig, nog niet bewust van wat men over u vertelt? Al wel aanwezig op het wereldwijde web, maar bijlange nog niet interactief? U heeft geen idee van hoe uw publiek over u denkt/schrijft? U ‘babbelt’ (nog) niet met uw publiek? …
Bel / mail ons snel! Alles is nog niet verloren!

Tags: , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: