Aangekondigde dood? Ziehier een alternatief!

In ons blogbericht Klassieke media: kroniek van een aangekondigde dood? hadden we het ondermeer over piraterij (internet) en welk effect dat heeft op klassieke media. We mijmerden over drie actoren: de algehele crisis, het razendsnelle en allesomvattende internet en de doorgaans nog steeds klassieke media. De veeleer slechte toestand van die media lijkt ons voor een groot deel de kroniek van een aangekondigde dood. Of hoe zij zich helemaal niet of niet tijdig aanpassen aan de nieuwe oppermacht: het door de consument gecontroleerde en gestuurde interactieve web (web 2.0)!

Is er een alternatief? Ja! Kan gelijk wie of wat zich aanpassen? Ja! In Zijn ‘social media’ interessant voor KMO’s? haalden we al een voorbeeld aan: een striptekenaar, wat kan hij/zij aanvangen met het interactief internet? Veel, zoals je in dat blogbericht zal lezen.

Of we nog een voorbeeld hebben? Ja hoor, van een al even ‘klassiek’ medium: boeken… En het wordt nog beter! De betreffende schrijver pakt in een klap ook de piraterij (zijn boeken op internet downloaden) aan. Over wie hebben we het? Paulo Coelho. Meer dan 100 miljoen boeken verkocht de goede man. Hijzelf beweert dat dit ondermeer ‘dankzij’ die piraterij is, “want illegale bestanden vergroten mijn naambekendheid en zorgen dus uiteindelijk voor meer verkochte boeken”. Wij, bij BackBone media, noemen dat effect ‘merkbeleving’. Dus heeft de wereldberoemde Paulo niet alleen een website en weblog maar ook een piratenblog. Of over ‘omhels uw vijanden’ gesproken! Of: “Keep your friends close but your enemies even closer”. En dan zwijgen we nog over zijn MySpace en Facebook profielen…

Het internet, web 2.0, de nagel aan de doodskist van klassieke media? Integendeel, het is zoals koken: je moet de juiste ingrediënten goed mixen! Maar het ingrediënt internet volledig schrappen van het menu? “Man, man, man, miserie, miserie…”🙂

Tags: , , , , , , , , , ,

Eén reactie to “Aangekondigde dood? Ziehier een alternatief!”

  1. Feel it, love it! « BackBone media Says:

    […] Feel it, love it! By laurensvdw Grote baas van Concentra Media (uitgever van o.a. Het Belang Van Limburg, Metro en Gazet van Antwerpen), Marc Vangeel, verdedigde enkele dagen geleden de toekomstige besparingsronde binnen hun mediagroep: “We moeten besparen, wie als uitgever nu niet ingrijpt, zet de toekomst van zijn titels op het spel.” Hij is daarmee zeker niet de eerste. In binnen- en buitenland horen we dat al langer, zowel bij TV als bij radio of gedrukte pers. En ja hoor, ook deze topman verwijst naar de recente economische crisis om hun dalend aantal verkochte kranten en zenuwachtige advertentiemarkt te verklaren. Het doet ons zo hard denken aan de klassieke reclamebureaus & mediacentrales van vandaag. Ze blijven maar tappen uit hetzelfde vaatje, zonder ook maar een dag stil te staan bij de markt, hun klanten en wat zij aan meerwaarde aanbieden. Maar vooral doet me dit terugdenken aan de platenmaatschappijen, enkele jaren geleden… Ook zij schoven toen de hete aardappel door naar iets wat buiten hun verantwoordelijkheid leek te vallen: het illegaal downloaden van muziek. Nochtans veranderde enkel de drager, niet de behoefte aan muziek! Nu ook weer, adverteren willen we nog allemaal, maar niet meer op die traditionele, dure manieren. De consument, uw klant, zij/hij zoeken u nog altijd, alleen bepaalt men nu zelf waar men wat over u hoort, ziet of leest. De essentie blijft, alleen veranderen de ‘dragers’! Wie zich niet snel aanpast, is een besparingsronde-vogel voor de kat! Graag verwijs ik naar onze eerdere blogberichten Klassieke media: kroniek van een aangekondigde dood? en Aangekondigde dood? Ziehier een alternatief!. […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: