Wordt U mijn certified partner?

Oh wat ben ik blij! Om het met Alfred Jodocus Kwak te stellen: “Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk … … zo vrolijk was ik nooit!” Zo blij dat ik m’n vreugde via deze bedrijfsblog met jullie wil delen!

De ICT-firma waarmee BackBone media geassocieerd is, werd enkele dagen geleden geridderd tot Konica Minolta“Konica Minolta Silver Partner”! Ze waren al “Belgacom Partner” Belgacom Partneren nu dit… Een heuglijk ogenblik, een mijlpaal in hun geschiedenis. Wie had zoiets ooit druven hopen!?! Zij geven daarmee al hun collegae het nakijken en bereiden nu alvast hun jobadvertenties voor. Want dat met deze titel hun omzetcijfer zal knallen, staat als een zakelijke paal boven het ICT-water.

“Certified Partner”, “Business Partner”,… Nog mooier: “Gold Partner”, “Silver Partner” (nooit kom ik een Bronze Partner tegen, tiens tiens…), “Platinum Partner”… Talrijke bedrijven, in de ene sector al vaker dan in de andere, pronken met labels, met etiketten, voorzien van ronkende zogenaamde ‘certificaten’. De theorie achter heel die certificatenwinkel chique logo of echte inhoud?is dat wanneer U voor een bepaald product in zee gaat met een bedrijf X, U verzekerd bent van een goede service en onderbouwde productkennis want bedrijf X werd niet zomaar een “certified partner”, neen! Om een dergelijk partner te worden, legde bedrijf X immers een ‘parcours’ af van theorie, praktijk en verschillende tests. De gecertifieerde partner is met andere woorden gekwalificeerd en wordt bestempeld als ‘degelijk’.

In de praktijk moeten we een onderscheid maken tussen “chique logo’s” en “vakmanschap”. Ook stel ik jullie, blijkbaar trouwe lezers van onze BackBone media blog, de vraag of onze Belgische K.K.M.O.’s en K.M.O.’s hiermee rekening houden?

Chique logo’s
Ontken maar niet, ook U gaat bijna altijd af op het zicht, op de eerste indruk, vaak oppervlakkige dingen. Het is kinderspel U zand in de ogen te strooien en U in ons lokaas te laten bijten. De ‘look’ is tegenwoordig alles. Of was tot op heden alles..?
Want in de klassieke wereld, die zonder stevige invloed van het internet, vermorzelden de slimme marketingspecialisten ‘kwaliteit’ en ‘inhoud’. Swingende videofilmpjes, verpletterende slogans, een knaller van een logo, een gedubte moeder die toonde dat ze heel wat witter wast sinds de vernieuwde formule van Dash, het werkte! Het beïnvloedde U! Missie geslaagd, aldus de reclamejongens.
Het interactieve internet verschoof die ‘macht’ van de reclamesector naar de (potentiële) klant. Met enkele muisklikken kan hij/zij heel wat ontdekken over Uw merk, Uw firma. En vaak heel wat objectiever en meer ongezouten. De luchtballonetjes en dure, holle woorden worden één na één doorprikt. Kwaliteit, inhoud en persoonlijk contact winnen terrein, en snel!

Vakmanschap
Wees dus kritisch bij het bekijken van al die ‘certified partner’ logo’s! Bij sommige bedrijven moet men heel wat studies, opleidingen en zelfs examens doorworstelen alvorens men een bepaalde titel mag dragen. Niet van de poes en de titel van gecertificeerde partner meer dan waard. Bij andere bedrijven heeft U dat ‘labeltje’ meteen, zonder enige moeite.
Wat telt dan wel? De inhoud, de prijs/kwaliteit, niet of het briefpapier chique is maar wat er op vermeld staat! Vakmanschap zit niet in een logo of briefhoofd. Kijken we maar naar wat er momenteel gebeurt in de wereld van de supermarkten versus kruideniers en speciaalzaken. Mensen grijpen terug naar dichtbij, persoonlijk, vakkennis, zorg en service. De kruideniers die de voorbije jaren volhielden en consequent bleven, worden weldra beloond met een stijgend zakencijfer. Blijf trouw aan Uzelf en zet die make-up, die aankleding opzij.

Lezersvraag:
Houden K.M.O.’s wel of niet rekening met die certificaten, bij hun beslissing met welke leverancier in zee te gaan? ‘Moeten’ ze dat?

Het mag in elk geval niet prioritair zijn! Er zijn betere, meer objectieve manieren om de talenten en capaciteiten van Uw toekomstige leverancier in te schatten. Bel één van de opgegeven referenties bijvoorbeeld! Maar dat is best grappig: zowel bij sollicitaties als bij prospecties blijven de referenties raar maar waar vaak onbenut. Waarom? Tuurlijk, ook een referentie kan een goede ‘vriend’ zijn die het misschien niet zo nauw neemt met de waarheid. Maar in elk geval meer kans op objectiviteit dan bij een ‘certified partner’-logo!

Ook grappig dat sommige van die met certificaten overladen rakkers (firma’s) ervan overtuigd zijn dat de gemiddelde K.M.O. dat zeer belangrijk vindt bij hun keuze van leverancier. Zo stelden we zelf vast, toen we enkele maanden geleden vele ICT-bedrijven ontmoetten bij de Ultimate Makeover van onze klant Van den Wijngaert. Dhr. X van bedrijf Y stapte samen met ons de vergaderzaal uit, gaf me een stevige verkopershanddruk, keek me op indringende wijze in m’n ogen en sprak de nu reeds memorabele woorden: “Misschien belangrijk bij het maken van Uw keuze is dat wij van Y een ‘Certified Gold Partner’ zijn!”. En ja, het was ook die firma Y die het eerdere gesprek aanving met het tonen van een flashy introductiefilmpje. Het heeft bij onze beslissing zeker meegespeeld, beste X, maar niet in de positieve zin…

Oh ja, voor ik het vergeet, wenst U een “Certified BackBone media Diamond BtoB Happy Partner” te worden? Aarzel niet en start de aanvaardingsprocedure hier! Veel succes!🙂

Tags: , , , , , ,

3 Reacties to “Wordt U mijn certified partner?”

  1. Patrick Says:

    Dat is nu toch jammer dat je al mijn andere partnerships vergeten bent😉. Vandaag kwam totaal onverwachts iemand langs van de firma X om een mooi kader af te geven met een Certified Partner certificaat. Ik wist niet eens (meer) dat ik dat aangevraagd had. Ze zullen dat waarschijnlijk wel gevraagd hebben en ik zal gezegd hebben “ja dat is goed” en voila weer een certificaat rijker. In ieder geval, ik ben blij met m’n gratis fotokader en businesskaarthouder.🙂.

  2. Fabrice Says:

    Voor mij graag zo’n “Certified BackBone media Diamond BtoB Happy Partner”-certificaat!

    Merci.

  3. Stop het gelul en doe iets voor hen! « BackBone media Says:

    […] en antwoord, hecht geen belang aan dingen die voor de K.M.O. niet van belang zijn (zie ook Wordt u mijn certified partner?), geef voorbeelden en leer je klanten uitgebreid kennen alvorens hem of haar te gaan vertellen hoe […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: