Wat leren we van The Beckers?

Je zou van de daken kunnen schreeuwen hoe goed je product/dienst is. En hoe doe je dat dan? TV, radio, print (kranten, magazines, gratis bedeelde pers, enz.), affichage, reclame in de bioscoop,… Keuze te over! En ‘online’ niet vergeten! Maar het internet is al lang geen communicatiemiddel meer maar een (leef)wereld op zich. Daarom dat ik het apart plaats.

Nadeel van dat schreeuwen? Iedereen doet het en niemand luistert. Vandaag beslist de klant zelf wie wat aan haar / hem mag aanprijzen. Dankzij het internet zoekt de consument U op en niet omgekeerd. Dus vallen we terug op de oudste marketingvorm: mond-tot-mondreclame. Persoonlijk ben ik een enorme fan van het “wij zijn X”-gevoel. Rondlopende ambassadeurs die je niets hoeft te betalen voor de reclame die ze voor / over U maken. Want bent U enthousiast over iets wat U recent kocht? Je zal het niet nalaten je familie, vrienden en collega’s in te lichten. En niet omdat U de fabrikant of verkoper van dat product X een plezier wilt doen, maar omdat U fier en blij bent over Uw aankoop. Op die manier evolueerden al vele internationale grote merknamen tot statussymbolen. U heeft het gemaakt in het leven? Dan heeft U een tweede optrekje, minstens aan de Belgische kust. U bent sportief, familie- en zakenman tegelijkertijd? Dan rijdt U met een Audi A4 break, liefst nog met een hondenhek voor de Golden Retriever achterin de gezellige trouwe wagen. Enzovoort… Imagomarketing noemen de consultants het graag. Ontelbare studies werden er al aan besteed. En terecht.

Een stapje verder is het wanneer die merken iets over U vertellen, U karakteriseren. Dat heeft met clichés te maken, zegt U? Hmm, niet altijd. Wanneer Uw buurman opmerkt dat U Uw tuinhuis minstens eenmaal per jaar insmeert met Sadolin, tja dan bent U begaan met dat wat U liefheeft, houdt U van degelijk honderhoud, en bent U niet lui noch gierig waardoor Uw tuinhuis er vermoedelijk binnen een tiental jaren nog steeds hetzelfde uitziet. Benieuwd of Uw buurman stappen onderneemt om z’n duf, grijs en grauw tuinhuisje ook eens onder handen te nemen… met Sadolin…

Trouwens, die clichés, wat is er mis mee? Zolang Uw merk maar niet in de ‘bad guy’ categorie belandt, is er niets aan de hand. Dus kort samengevat? Niet klassiek adverteren (schreeuwen hoe goed je bent), een wij-gevoel (gezamenlijke fierheid, lid van de “club” zijn) op gang brengen, zorgen dat Uw klanten Uw product karakteriseren en omgekeerd. Een perfect voorbeeld? “Meet The Beckers!”

Audi lanceerde in september (2008) een filmpje (+/-3 minuten) waarin we een kijkje namen in het leven van het gezin Becker op het ogenblik dat ze hun Thanksgiving etentje voorbereiden. De familie bestaat uit verschillende stereotiepe eigenaars van al minstens even karakteristieke wagens. Enkel de Audi chauffeur lijkt “normaal”. Ondertussen kwamen er al twee nieuwe afleveringen bij. Best wel leuk en interessant. Zo vond ook het machtige YouTube. Zij namen de eerste aflevering mee op in hun ‘comedy channel’, wereldwijd…

Meet The Beckers
Meet The Beckers You Tube pagina

“Allemaal mooi en wel, maar niet weggelegd voor de gemiddelde K.M.O.” Fout!! Dat “wij”-gevoel rondom Uw firma op gang brengen kan ook op budgetvriendelijke wijze. Tijd, dat kruipt er wel in. Maar geld? Niet veel, zelfs weinig. K.M.O.’s, tijd om wakker te worden!
En heeft U moeite om in te zien hoe dit alles van toepassing kan zijn op Uw “winkel”? Laat ons dan even vrijblijvend kijken wat mogelijk is. Wat heeft U te verliezen? … … Heel veel als U niets doet, heel veel…

Tags: , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: