Nu meer dan ooit!

Meteen na de financiële crisis las en hoorde je het overal: “Blijf adverteren!” & “Nu meer dan ooit!”.
Talloze blogs, reportages op TV, e-nieuwsbrieven, krantenartikels,… Ze gaven ons het advies, met de recessie op komst, niet te snijden in ons reclamebudget. Hun verschillende redenen samengevat? De meeste bedrijven stoppen met adverteren in tijden van crisis, dus zij die wel blijven reclame maken, vallen op en wekken veel vertrouwen. En de consument heeft minder te besteden, dus moet er harder gevochten worden voor iedere Euro.

Van wie kwam dat advies? Van grote bureaus en dure luchtverkopers (lees: consulenten)… Ja zo eenvoudig is dat. Dit is wederom tegen het zere been, ik weet het. Maar de waarheid mag, wat zeg ik, moet gezegd worden. Diegenen die het meeste te verliezen hebben bij mogelijke besparingen op reclame gaven U het advies nu meer dan ooit te blijven adverteren… Las U dergelijke adviezen of tips op onze site of blog? Nee hoor. En met redenen! Meer bepaald twee redenen!

1. UW BEDRIJF & UW budget…
Sommigen van ons zitten al meer dan vijftien jaar in het vak. Zij kwamen nog nooit twee dezelfde bedrijven tegen! Snapt U het plaatje? Geen enkel bedrijf A is vergelijkbaar met bedrijf B. Ook al zitten ze in dezelfde gemeente, in dezelfde sector, handelen ze in hetzelfde product… U moet uitgaan vanuit UW bedrijf en UW budget. Trouwens, crisis of niet, de (K)KMO heeft nooit de mogelijkheid gehad langdurig massamedia te benutten. Tot grote vreugde van de kleine media waaronder regionale radio’s, regionale zenders en regionale bladen. Maar de komst van internet verandert alles. Tot voor enkele jaren werd internet meestal nog aanzien als een communicatiemiddel. Fout. Het was toen al een wereld op zich. Vandaag is dat ook duidelijk voor de (K)KMO.

Golf vroeger elitair? Niet meer. Paardensport elitair? Ook niet meer. We noemen dat soms ook wel eens het democratiseren of toegankelijk maken voor het grote publiek. Internet brengt dat teweeg voor de KMO! Adverteren, verder dan enkel onder de kerktoren, is NU ook voor hen dankzij het www mogelijk. Ja de grote bedrijven weten dat al jaaaaren, klopt. Maar niemand nam de tijd om ook de kleine en middelgrote ondernemingen niet alleen op de hoogte te brengen maar ook hierbij stap voor stap te begeleiden… Want dat kost bij aanvang alleen maar tijd en geld = ‘non-billable hours’… Ze bleven dus onbediend achter. We schreven het al eerder: dat wat ‘old news’ is voor de big boys & girls is ‘new news’ voor hen.

2. ONS BEDRIJF & ONZE visie…
Maar er is meer! Niet alleen democratiseert het internet, het opent ook tal van interactieve mogelijkheden. En nu komt het mooiste: hierdoor moet ieder bedrijf z’n communicatie reorganiseren of op z’n minst herbekijken. Gewoon schreeuwen dat je de beste bent, dat je het witste wast, dat je de zuinigste bent,… Het helpt niet meer… U las deze waarheid als een koe al wel vaker en terecht: de ‘macht’ ligt nu bij de consument, bij Uw klant. Hij/zij bepaalt zelf wie hem/haar het hof nog mag maken. Eenzijdig roepen hoe goed U wel niet bent, heeft afgedaan. Zeker wanneer U dat met potsierlijke anderstalige en dure woorden doet. De doodsteek voor de grote bureaus dus. Velen van hen zagen de bui tijdig hangen en kwamen met nieuwe trendy woordjes op de proppen zoals buzz marketing, 360-graden,… Om het tij te keren. En het werkte. Gelukkig voor hen. Maar ook nu weer bleven de KMO’s onbediend achter… Straf, heel straf…

Wij zijn geen klassiek, groot bureau. Integendeel. En omdat we klein, sluw, snel en niet voorgeprogrammeerd zijn, merk je dat verschil. Communicatie gaat terug naar de basis: duidelijk, objectief dus eerlijk, open voor kritiek dus dialoog, en nederig. Niet meer het grootste budget of een sjiek marketingbureau maakt het verschil maar wel wat MEN van Uw bedrijf en/of Uw product vindt. En waar haalt MEN haar/zijn info? Juist! Op internet, uit eigen ervaringen en via de allereerste vorm van marketing: mond-tot-mondreclame!
Durf een visie met lange termijn te hebben! Steek tijd en moeite in Uw prospect en/of klant! Behandel hem als Uw buur of goede vriend: wees vriendelijk, neem tijd voor elkaar, sla een babbeltje (sociale media!), en breng steeds een eenvoudige en vlot na te vertellen boodschap zodat dat viswijf van Uw buurman🙂 het gemakkelijk kan doorvertellen aan zijn buur en die het kan verder verspreiden enz.
Want een vriend, die blijf je langer trouw. Een vriend, die geloof je steeds. Een vriend? Die verkoopt jou niets, neen.. Die helpt jou tenminste verder! … Nu meer dan ooit!

Tags: , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: