“U onderneemt weer!” (mooi ‘direct mail’ voorbeeld)

U opent weldra Uw nieuwe toonzaal. U wenst Uw klanten wat extra info te geven, gekoppeld aan een natje en een droogje. Of U bereidt de jaarlijkse personeelsdag voor. Origineel uit de hoek (blijven) komen, wordt steeds moeilijker. Men heeft ondertussen alles al gedaan, gezien, meegemaakt…
Belle Perez in Uw blinkend nieuwe showroom. Een moorddiner in een duister kasteel, aan de rotsen bengelen in Durbuy, een vijfgangendiner in een 2-sterren restaurant,… Wat is het volgende?!?

Zo ook bij ‘direct mail’. Het verschijnsel dat U en ik kennen onder “de-niet-om-gevraagd-maar-toch-persoonlijk-geadresseerde-post”. -zucht- Ik weet het, ik weet het; niets is zo ergerlijk als vaststellen dat Uw postbode weer te lui was om zelf alvast een eerste voorselectie te maken in de voor U bestemde post.🙂 Maar laat ons ‘direct mail’ even bekijken vanuit het standpunt van de verzender en dus niet U, de (helaas, vaak geërgerde) ontvanger. Akkoord?

Stel, U heeft één of meerdere nieuwe producten en wenst dit aan Uw bestemmelingen te laten weten. Niet uit fierheid maar wel omdat U uiteraard overtuigd bent van de meerwaarde(n) die het hen bieden zou. Ook hier weer de vraag: hoe val ik nog op? Hoe zorg ik ervoor niet meteen van de brievenbus in de papierbak geslingerd te worden zonder eerst één blik toegeworpen te krijgen?

Belgacom bezorgde me alvast geen ergernis met hun laatste ‘direct mailing’. Waren ze zo opvallend vernieuwend origineel dan? Neen. Maar ze maakten het zeer persoonlijk en schreven in het ‘Nederlands’. Ze vertellen U dat U uiteraard geen tijd wenst te verliezen aan een ingewikkeld IT-taaltje. “U weet beslist wel interessantere zaken te bedenken om van wakker te liggen.” – als ondernemer, aldus de brief. Vervolgens vragen ze U even naar ‘Uw eigen, persoonlijke’ – zo lijkt het althans😉 – website te surfen.
Bijvoorbeeld: http://krisvervaet.onderneemtweer.be 

Op de site gekomen krijg je alle Belgacom Group-producten, gegroepeerd per thema, waarvan men in Brussel zeker is dat ze voor U als ondernemer een meerwaarde kunnen betekenen. Je leest zowel in hun brief als op de bijhorende site geen overtollige poespas, geen lege slagzinnen, niets daarvan.
Wat is dan het nut? Een publiek aanspreken (lokken naar hun productenwebsites, die op zich al jaren bestaan) dat niet van blinkende catalogi met daarin alleen maar beelden uit een Amerikaanse fotobeeldendatabank en productfiches moet weten. Neen, de Vlaamse KMO windt er geen doekjes om, dames en heren! Wat, hoe, waarom, misschien ook wie, maar zeker ook: kostprijs én rendement? Dat wilt zij/hij weten! …

En voor de rest: “GEEN GEZEVER!”

Tags: , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: