“Het leven is een curve”? Klopt, en “Hoogmoed komt voor de val”

Ik had me voorgenomen slechts eenmaal per week te bloggen. De projecten van onze klanten, dat is wat telt! Maar tussen al onze boeiende marketingcommunicatie projecten voor onze KMO’s door, kan ik het niet laten! Het is sterker dan mezelf. Want op een dag als vandaag zouden we eindeloos kunnen bloggen! Het Fortis debacle biedt ons immers een massa gespreksstof…

Eerst en vooral op inhoudelijk vlak: hoe is het zover kunnen komen? Daarvoor verwijs ik graag – en met aandrang – naar een zeer goede situatieschets De val van Fortis: arrogantie & misrekeningen
Ik hoorde helaas al veel mensen volgende fout maken: “Tja, dat is niet moeilijk dat ze eronder doorgaan he, zag je wat er gebeurde in Amerika!?!” Daarom dus: lees aub eerst even dat artikel.

En op communicatief vlak: hoe zou het nu met de reclamemakers van de meest recente Fortis campagne zijn? Hoe zouden zij vandaag door het leven gaan?
Om te begrijpen waarover het gaat en wat de impact van reclame kan zijn, toon ik jullie graag een gelijkaardige situatie uit ‘de oude doos’. Hou daarbij volgende in het oog: de mensen zijn kritisch en kunnen reageren door bijvoorbeeld media als You Tube.
Het eerste filmpje was de échte campagne van en voor Dove. Niet zonder reden wordt deze spot nog steeds aangehaald in diverse seminaries over marketing! Die campagne was immers een enorm schot in de roos! Dove profileerde zich “tenminste echt bekommerd om Uw pure, echte schoonheid”. Mooi. En dat bedoel ik zonder dubbele ondertoon. Die basisgedachte kreeg een vervolg in diverse takken van het reclamegamma: workshops, themasites, enzovoort. Tot iemand op een mooie dag de link legde met het feit dat het merk Dove onderdeel vormt van een mega internationaal, industrieel concern en zich eigenlijk heiliger voordoet dan men in werkelijkheid is. Denken we maar aan hun andere campagnes voor zusterproduct Axe, waarbij de kaart van sex (aantrekkingskracht, vrouwen vallen als vliegen) getrokken wordt. Gevolg: de campagne kletste als een boomerang in het gezicht van Dove. Het tweede filmpje, de parodie, werd zo mogelijk nog populairder dan de oorspronkelijke Dove versie!

(indien mogelijk, best even het geluid van Uw computer aanzetten, immers mooie muziek)

En wat gebeurt vandaag op meesterlijke wijze met Fortis? Kijk en – vanuit humoristisch standpunt althans – geniet!

En een nog beter gemaakte parodie:

Heb ik leedvermaak? Neen, niet met de gewone man in de straat wiens spaarcenten op de helling stonden/staan.
Ja, wel met Fortis (en andere banken) zelf, want… bank of niet: hoogmoed komt nog steeds voor de val!

Fortis moet in de toekomst op z’n KMO-s communiceren: nederig, eerlijk, geen overbodig gelul en recht op doel. Ze zijn steeds welkom bij BackBone media, voor dergelijk communicatieadvies. Alhoewel… Wij, wij zijn gespecialiseerd in de echte KMO’s! Beste Leopold, je zal je tot Noel & co. moeten wenden, ‘vrees’ ik… Oprecht alle succes toegewenst en onthou dat het leven een curve is!

Tags: , , , , ,

Eén reactie to ““Het leven is een curve”? Klopt, en “Hoogmoed komt voor de val””

  1. Marco Hagers Says:

    Het probleem met bedrijven als de deze is dat ze veel te groot en te machtig zijn geworden. Wij zijn met ons bedrijf al bijna 40 jaar klant bij fortis (vroeger generale bank). Elke keer dat ik in deze bank kom om zaken te regelen is er weer een nieuwe medewerker of kantoordirecteur.
    Dit is niet alleen bij Fortis zo, maar ook bij bijna alle andere banken. Ze zouden veel beter opnieuw zelfstandige agenten in het kantoor zetten die gaan voor hun zaak en klanten. Dit is volgens mij voor een groot stuk ook de oorzaak van deze kredietcrisis die ontstaan is in Amerika, banken zijn zo machtig dat ze denken zich alles te kunnen permiteren en de rommelkrdieten te verkopen aan collega giganten. Ik ben ervan overtuigd dat indien de banken kleiner waren heel deze crisis niet aan de orde was.
    banken zijn het belangrijkste van heel hun business vergeten namelijk hun klanten en zonder tevreden klanten kan je nog maar 1 ding doen de goedkoopste zijn. Gevolg: weinig winst, zo goedkoop mogelijke werkingskost, besparingen in personeel en uiteindelijk slechte economie.
    SERVICE in alle sectoren is dan ook onze redding !!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: