Wolters Kluwer Financeworld: van online naar offline

Gisteren ontving ik volgende aankondiging: “Kluwer lanceert vandaag het eerste Belgische community magazine voor financiële professionals. “FinanceWorld magazine” wordt de offline voortzetting van de gelijknamige portaalsite www.financeworld.be en brengt objectieve en nuttige informatie inzake tax, accountancy, audit, vennootschapsrecht en finance voor zowel de private als publieke sector.”

Was/Is die “offline voortzetting” dan echt gewenst? – vraag ik me dan af. Neen, geen kritiek. Wel een vraag. Vandaag zien we alles en iedereen van offline naar online vlammen. En dan is daar plots een spookrijder!?

Is het misschien hun doelgroep? De financiële experten zijn papiervreters. Niet alleen hun eigen fout hoor. Integendeel! Ze werden tot nu toe in een papieren keurslijf vastgehouden door een wetgeving die steeds achter de feiten aanholt als ’t komt op een werkbaar wettelijk kader te ontwikkelen rondom digitaal werken. En als er ondertussen al regeltjes in wetteksten gegoten werden, werd er nauwelijks of niet over gecommuniceerd door Vadertje Staat!

Zijn het de WKB marketers die deze offline versie nog nodig vonden? Op basis van één van hun talrijke studies? Ontdekten ze dat de online versie massaal werd afgedrukt? Of waren er adverteerders die maar niet wilden bijten in de online advertentiemogelijkheden van WKB? …

Mijn bescheiden mening? FinanceWorld is niet alleen een online nieuwsbrief (met nu dus ook een offline versie). Het was/is de bedoeling van WKB om net als hun reeds bestaande TaxTalk (mooi voorbeeld van web 2.0 trouwens!) en handige databank Monkey.be van FinanceWorld een portaalsite te maken voor de financiële expert. WKB kan dat. Niet dat ik aandelen in portefeuille heb van WKB. En neen ik krijg ook geen steekpenningen iedere keer wanneer ik hun naam laat vallen. Maar ‘bijna-monopolist’ of niet, het moet gezegd: men heeft er ginds zowel de knowhow als de data voor om zoiets succesvol op virtuele poten te zetten!

De laatste jaren zag je schoorvoetend iedere financiële ondernemer dankzij talrijke online initiatieven z’n baby-stapjes op het internet wagen. De papieren nieuwsbrieven en krantjes kregen rake klappen. Heb ik dan iets tegen het papieren medium? Neen. Maar voor alles zijn/haar plaats. Mocht je weten hoeveel papieren dingetjes wekelijks, ja dagelijks, werden rondgestuurd door talrijke uitgevers naar de Belgische financiële wereld, je zou onwel worden! Kortom, door verandering van het medium werden de zogenaamde papiervreters en offline-adepten ‘verplicht’ hun gedrag te wijzigen. Met deze papieren variant zetten we helaas een onnodig stapje achteruit. Laat ons aub de processie van Echternach vermijden!

Wat denkt U ervan? Vertel het me.. online!

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: