Stenen kloten!

Wat is er voor de grote adviseurs (want wat is anders de vertaling van het woord ‘consultants’?!) in België nou zo moeilijk om te begrijpen én te aanvaarden dat ‘hun’ consultancy inderdaad te duur is en bijgevolg niet naar de juiste waarde geschat wordt door de gemiddelde KMO?! Wel?! …

Ik lees in een artikel dat handelt over KMO’s en consultancy immers volgende:
“Kris Poté, Vice President van Cap Gemini (een van die grote spelers), pleit in een interview in KMO-magazine voor een genuanceerder beeld ten opzichte van consultants. “Door het verkeerde beeld dat kmo’s van consultants hebben, missen ze enorme kansen om zich verder te ontwikkelen en te groeien. Niemand kan immers pretenderen dat hij alle kennis in pacht heeft. Sommige expertise moet u gewoonweg bij specialisten halen. En uw bedrijfsbeleid af en toe door een onpartijdig, maar ervaren, oog laten analyseren, zal altijd tot nieuwe inzichten en verbeteringen leiden.
Volgens Poté zijn er 3 goede redenen om een externe consultant aan te trekken:
– Er wordt een project opgezet, en de onderneming heeft niet alle nodige kennis in huis is. Zeker als die kennis maar voor een bepaalde periode nodig is, is het weinig zinvol om hiervoor iemand speciaal aan te werven. – Een consultant help u mee over uw grenzen kijken, letterlijk én figuurlijk. – Een goede consultant is betaalbaar en en zelfs financieel haalbaar voor kleinere bedrijven.”

Los van het inhoudelijke, is er nog een ander zo mogelijk erger probleem: HUN marketing. Want wanneer de klant een (foute) perceptie heeft, is dat volgens hun adviezen gewoonlijk de schuld van de ‘communicator’ en dus niet van de ‘recipient’.

En toch… Het is die arme, bekrompen KMO-er die niet weet wat goed voor hem/haar is zeker?
Om het met de woorden van Bart Peeters te zeggen: “Ik krijg er stenen kloten van!”
“Da is Jehaan, da is!”

Alhoewel… Eigenlijk moeten we blij zijn! Want sinds wij bij BBm marketing & communicatie voor de Vlaamse KMO aanbieden, in mensentaal gebracht, op KMO-maat gemaakt en afgerekend naar meetbare resultaten, floreert ‘onze’ consultancy als noot tevoren!

Bedankt Cap Gemini, KPMG, Slangen & Partners,… Vielen dank! Of zoals jullie steeds eindigen:
Kind regards,

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: