mond-tot-mond online versus offline

Op 23 juni blogden we reeds over mond-tot-mond en via-via.
Vandaag rollen er uit onze telex resultaten binnen over een recent onderzoek naar mond-tot-mond in de Verenigde Staten. Voorspelbare resultaten! O zo voorspelbaar…

Keller Fay Group (die niets anders doen dan het ‘fenomeen’ mond-tot-mond te observeren) en OMD (een media-agentschap) stellen vast dat in Amerika offline mond-tot-mond reclame heel wat beter scoort dan online mond-tot-mond. Met offline bedoelen ze de klassieke, letterlijke mond-tot-mond, de ene persoon vertelt goeds over iets of iemand aan de andere persoon. Bijvoorbeeld persoonlijke gesprekken, telefoongesprekken,… Onder online m-t-m verstaan ze ondermeer ‘chat’, ‘blogging’, e-mail,…
Offline verplettert online met 92% aandeel! ‘Face-to-face’ wordt ervaren als ‘erg geloofwaardig’.

Tuurlijk! Wat had je gedacht!? Er zijn firma’s, KMO’s, die zelfs geen (pro)actieve marketing noch communicatie nodig hebben omdat ze bijna hun volledige omzet (klanten) te danken hebben aan de ‘good, old’ mond-tot-mond reclame. Zoals we hier al eerder vermeldden: zo gaat het ook met de nieuwe media. De Belg surft, zoekt iets op en vervolgens print hij/zij het af. Een belangrijke e-mail alleen maar digitaal bewaren op PC? Nee hoor, hoeveel mensen zouden die ‘belangrijke’ mails ook afprinten, denk je? Heel wat!

Wat we voelen, zien, horen, bij voorkeur “live”, geloven we pas echt. En ‘geloven’ is gelijk aan ‘kopen’. Vanwaar komt anders het veelvuldig gebruik van de zin “Eerst zien en dan geloven!” denkt U? Online haalt die achterstand weldra in? … We zullen zien…

Tags: , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: