Gezichtboek & group(ie)s

Voor de niet-kenners onder jullie (een uitstervend ras!): www.facebook.com is één van die tientallen wereldberoemde, uiterst snel groeiende sociale websites. Je surft ernaar, maakt je op enkele seconden een ‘account’ (oftewel profiel) aan en hup, je bent op de planeet Facebook. Het onbegrijpelijke tijdverlies en de onbewuste verslaving kunnen en zullen zich stilaan meester maken van jouw surfgedrag!

Ook ik ging vele maanden terug al voor de bijl. Laat één ding duidelijk wezen: ik viseer Facebook niet. Ik vind al die sociale websites, ook wel netwerk-sites genoemd door zij die er een geleerd tintje aan willen geven, danig intrigerend!

Niet alleen particulier / privé is Facebook populair. Ook de zakenwereld doet met rasse schreden haar intrede op dergelijkse www-tjes. In 1 blog analyseer je dus dergelijke fenomeen zeker niet. Waar ik me vandaag tot wil beperken is “lid worden van een groep”. Voor zij die de Nederlandstalige versie van Facebook nog niet gebruiken: “joined the group..”

Tot hiertoe begreep ik de relevantie van de meeste lidmaatschappen moeiteloos. Maar de laatste weken verschijnt de ene bizarre oftewel op ’t eerste zicht nutteloos lijkende ‘group’ na de andere. Voor alle duidelijkheid: ik heb het dan niet over de ‘fan pages’ maar over de ‘groups’! Wat vindt U nou bijvoorbeeld van de group “I Love De Cliént” of van de group “We love our hair”? Niet dat ik iets tegen de coiffeurs en behaarde haaradepten heb, ik zou niet durven. Het is dus louter toeval dat ik er twee opsom in dezelfde thematiek. Een andere : “Wij willen Tom Boonen als commentator voor de Tour” of zo mogelijk nog meer van de pot gerukt is “Geen EK met Carl Huybrechts op TV”.

En dan nog zoiets, zo mogelijk nog erger: het lid worden van een ‘group’ in ’t genre van “iedere persoon die lid wordt redt daarmee een kind in de Derde Wereld” enzovoort. Breek me de bek niet open wat ik daarvan vind! … (ik ga nu even een tas koffie nemen, ben zo terug, kwestie te kalmeren)
… Ziezo, hier zijn we weer! Het effect van de cafeïne is muggep.. tegenover de ergernis hierboven, gelooft U mij. Maar goed…
Staat iemand van Vredeseilanden, Damiaanactie of Broederlijk Delen voor de deur, dan doen ze niet open, maar op Facebook, in de waan iets goed te doen,  een groep aanklikken en daarmee het geweten sussen zonder geldbeugel of voordeur te moeten openen, dat wel. Typisch.

Conclusie: ik vraag me stilaan af waar dat heen moet. Men ziet door het bos de bomen niet meer. Stilaan worden dingen als Facebook al even rommelig en bij momenten volslagen knettergek irrelevant leeg als de belspelletjes in ’t holst van de nacht op de TV-zenders die ons landje rijk is.

Je hebt ‘fan pages’ en je hebt ‘groups’. Oké. Voor info, debat, vriendschap, networking ben ik pro dingen als Facebook. Kortom: Facebook is ‘community’-gewijs ijzersterk en potentieel! Wie had bijvoorbeeld ooit gedacht dat de ‘fan page’ van de dinosauriërkoeken zoveel leden zou ronselen, niewaar?! Maar maak er geen Flickr, forum, spamvuilbak van met ‘lege’ dozen zonder meer. Net als bij talrijke (privé) websites zal het eens zo sterke en beloftevolle riviertje Facebook stilaan verzanden tot een polder van grotendeels inhoudloze ruimtes, ben ik bang.

Stelt U me gerust?

Tags: , , , , , , , ,

Geef een reactie

