Pure emotie! Wat een vak, wat een vak!

“Laurens, jij bent veel te braaf, veel te eerlijk, je zal het nooit maken in de ‘commercie’!” Aan het woord is m’n denkbeeldige PMS-adviseur, over m’n latere loopbaanmogelijkheden, in een al even denkbeeldig gesprek met mij aan de andere zijde van zijn lessenaartje. Hij heeft misschien wel gelijk… En voor een fictief persoon is ‘gelijk hebben’ een indrukwekkende prestatie.

Want ook nu weer kan ik het niet laten een ‘open boek’ te zijn en jullie aandacht te vestigen op een parel in de communicatiebranche. Prachtig werk dat nochtans niet ontsproot uit onze eigen BackBone-breinen: de TV-spots van Budweiser. Hier enkele voorbeeldjes, stuk voor stuk winnaars in mijn categorie “Dingen waar ik nooit op uitgekeken raak!”. (Die reclamefilmpjes én m’n vrouw natuurlijk ook, voor alle duidelijkheid!)



Waarom ik ze oneindig goed vind, zo goed dat ik er een (vreugde-)traantje bij liet en (geregeld nog) laat?
Ik haalde het al eerder aan: pure emotie! Tesamen met pure en onversneden oprechtheid, pure liefde voor hun vak en dus ook en zeker voor hun mascotte en een oneindige fierheid op hun ‘wortels’. En niet één keer, niet één seconde wordt er iets gezegd over hun product. Wonderlijk! (In tegenstelling tot de TV-spot van de nieuwe “Cillit Bang”… Brrr…)
In België is die kunst, die emotie, voor zover ik weet maar eenmaal geëvenaard: met de TV-spots van Palm.

Maar ach, als paardengek kan en mag ik niet voorbijgaan aan de evidentie van de schoonheid van die campagnes. Er komen immers paarden in voor! “Ah ja, da’s evident, hein!”

Tot slot vertrouw ik jullie nog één ding toe… Toen ik die filmpjes voor ’t eerst zag, sloeg de bliksem bij me in. Ik wist het meteen: later wil ik werken in & met communicatie, vergezeld van creativiteit, normen, waarden en emoties. Tot nu toe bekwam ik met die combinatie alleen maar … pure, onversneden voldoening! Iedere keer opnieuw.

Sinds een tijdje kom ik die PMS-adviseur niet meer tegen in m’n dromen. Tiens, hoe zou dat nou komen……

Tags: , , , , , , , ,

Eén reactie to “Pure emotie! Wat een vak, wat een vak!”

  1. Anne-Sophie Says:

    Deze commercials zijn inderdaad stuk voor stuk pareltjes.
    En ja, wij hebben misschien als paardenliefhebbers geen echt mening – toch geen die echt als objectief kan beschouwd worden- maar maar dezelfde commercial met andere dieren/mensen/… met dezelfde basisprincipes die in deze spotjes zitten verwerkt en je krijgt terug pakkende reclame die niet honderd keer de merknaam scandeert waardoor je als kijker zot wordt🙂
    Ik denk hierbij aan Activia van jawel – indien u het niet goed gehoord heeft- Danone, alle mogelijke kuisproducten,…🙂

Geef een reactie

