Dure woorden = pijnlijk maagzuur

Op de blog van Dhr. Peter Desmyttere lezen we:
“Leuke quote over marketing – “Advertising is the price companies pay for being un-original.” (Erno Mijland op het Social Media Event op 12 juni 2008 in Utrecht)”

Zakelijk gezien heeft die – wees gerust, ons ook onbekende – Erno Mijland het bij het rechte eind als hij stelt dat men onbewust of bewust grijpt naar ‘adverteren’ bij gebrek aan originaliteit. Maar daarover hebben we het in één van onze volgende blogs meer uitgebreid.

Taalkundig gezien en toegespitst op onze klanten, op onze doelgroep, is die ‘post’ van Dhr. Desmyttere o zo typisch ‘fout’!
In de titel zet ie ‘marketing’ terwijl in het citaat het gaat over ‘adverteren’. Zijn dat dan voor een nochtans zéér ervaren man als Desmyttere synoniemen? Volgens ons verre van!
En waarom niet het woord ‘citaat’ in plaats van het chique, modern klinkende ‘quote’, mijnheer Desmyttere?

Kijk, dit zijn alvast een tweetal voorbeelden van hoe de wereld van Marketing & Communicatie aan een slechte naam is geraakt. De klant, de firma, moet al lang niet meer weten van dure woorden, holle zinnen en over ’t paard getilde “senior marketing segment account director” visitekaartjetitels! Bah! Ze krijgen het maagzuur als ze er nog maar aan denken. Toch zeker onze KKMO’s en KMO’s.

Kijk, geef mij dan maar de zogezegde bekrompenheid van een lokale KMO, in plaats van de chique corporate bourgeoisie die heerst in dure consultantskantoren te Brussel en Antwerpen. Want die lokale KMO wilt in eenvoudig Nederlands uitgelegd krijgen wat we voor hem kunnen betekenen, vervolgens erin investeren en nadien kunnen voelen en meten hoeveel hem/haar die investering heeft opgeleverd.

En wat die synoniemen betreft? Onze visie: Adverteren is marketing, maar niet alle marketing is adverteren. Een mus is een vogel, maar niet elke vogel is een mus. Met dergelijk eenvoudige uitleg en zeer creatieve meetbare projecten kijken wij alvast zelfverzekerd uit naar wat de toekomst BackBone media en haar klanten zal brengen. … The future is bright, the future is (orange?)…

Fijn weekend!

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: